zaterdag 17 mei 2014

The Lego Movie (2014) - Review

Everything Is Awesome!

Oke, toch één van de grootste verrasingen van dit jaar! alhoewel ik toch wel hoge verwachtingen had, ben ik toch aangenaam verrast geweest door dit pareltje! Ik heb vroeger natuurlijk (zoals zovele andere) ook met lego gespeeld, en daar ik een groot film-fan ben, waren het bij mij altijd de film-thema's (Harry Potter-series, Spider-man, Jurassic Park 3, ...) En toen ik hoorde dat ze een film versie gingen maken over Lego ... nu ja, ik wist eerst niet goed wat ik hier van moest denken! Ik dacht dat het zoiets als battleship ofzo ging worden! En toen ik hoorde dat ze alles stop-motion (of toch een deel) gingen doen was ik gerust, en zeker toen ik hoorde dat ze die jongens van Cloudy with a chance of meatballs daarvoor gingen vragen ... ik was van toen al direct geïnteresseerd!

Ik heb deze film vanaf de eerste trailer mee gevolgd! En hij zag er spectaculair uit! want geef toe ... met dit concept kunnen ze letterlijk ELKE richting uitgaan! Met lego kunnen ze alles maken ... en ik bedoel ook echt ALLES! Zoals in deze film water, wolken, bergen, explosies, lasers, schuim ... Allemaal elementen die ik zelfs niet verwacht had dat ze met lego konden maken! En ik denk dat het grootste deel wat deze film zo goed maakt is dat hij visueel echt prachtig is! De kleuren, de belichting (ja ik heb hierop gelet), de verschillende personages! Alles is visueel echt goed doordacht!

Maar ook de nostalgische factor speelt hier een grote rol! Je hebt natuurlijk kinderen van jonge leeftijd die deze film gaan willen zien (want hij heeft mooie kleurtjes en is grappig, ...) maar ik geloof echt dat het grootste publiek van deze film allemaal 20+ zijn! Lego bestaat al jaren en bijna iedereen heeft hiermee gespeeld! En daar spelen de makers van deze film ook op in! De Octan-corporation, De 80's Space guy (met gescheurd helmpje, wat bij vroeger mij ook zo was). De makers weten echt hoe ze het beste uit het gegeven materiaal kunnen halen! en ze hebben echt hun hart en ziel in deze film gestoken!

Het verhaal op zich was een beetje (nu ja) cliché ... een uitverkorene die de wereld moet redden, een bad-guy van een evil corporation! Het verhaal was me op sommige momenten helemaal kwijt, maar op sommige momenten nam het me helemaal mee terug in het verhaal! ... ik had soms het gedacht dat het verhaal iets te rommelig over kwam! (behalve die scenes op het einde, wat ik tottaal brilliant vond)
Ik denk dat kleine kinderen niet echt geïnvesteerd gaan zijn in het verhaal maar eerder in de visuele lego-wereld, dus ik denk dat het verhaal op zich meer voor op volwassenen gericht gaat zijn!

De personages waren allemaal wel leuk en goed geschreven! Liam Neeson als de good cop/bad cop was hilarisch, Charlie day als Benny, the 80's space guy, Will Ferrell, Elizabeth Banks, Will Arnett, Morgan Freeman, Jonah Hill, Channing Tatum ... Een mooie cast!! En wat me ook opviel was Chris Pratt als de stem van Emmett, waarvan ik nog nooit eerder had gehoord! Met op zijn toekomstige CV: Lego Movie, Jurassic World, Guardians of the Galaxy ... Heel indrukwekkend voor een redelijk onbekende acteur. Geloof me, deze kerel is echt een A-list acteur aan het worden!

De toevoeging van Batman vond ik oke (maar tja ik ben een Marval-fan) ik had natuurlijk liever wat meer Marvel-personages gezien! Wat ik raar vond, want er bestaan ook Lego Marvel-sets. Ik denk dat ze Batman gekozen hadden omdat .... of je het nu wil of niet: Batman is de meest populaire superheld over heel de wereld! Iedereen kent Batman!!
Als fan wil ik graag in het vervolg wat Marvel personages zien bekvechten met wat DC-personages!! Zoals Bruce Wayne vs Tony Stark ofzo! Of misschien toevoeging van Indiana Jones in lego ofzo ... iedereen kent Indiana Jones, Niet?!
Ik vond ook leuk dat ze rekening hielden met het feit dat er al een heel lego-universum bestaat! De toevoegingen van de Star Wars personages (wat ik FAN-TAS-TISCH vond) Superman, Green Lantern, Gandalf & Dumbledore .... Allemaal echt goed over nagedacht!

Al bij al heb ik me enorm hard geamuseerd met deze film, De humor is perfect (nergens TE flauw of TE overbodig), de film wisselt goed af tussen actie, emotie en humor! Ik had gewoon NET iets méér willen zien van deze wereld, maar ik denk dat we dit wel te zien zullen krijgen in het vervolg! ik ga mijn score misschien tegen dan nog een half puntje willen verhogen! Kinderen gaan deze film geweldig vinden, volwassenen gaan smullen van de nostalgie!! Ik geloof dat veel geanimeerde Disney-films tegenwoordig TE hard gefocust zijn op het jonge en vrouwelijke publiek! Dus ik denk dat films als dit ECHTE familiefilms zijn, plezier voor iedereen!
tot nu toe is een 4,0 zeker niet te weinig!

ps. ik krijg dat liedje nog steeds niet uit mijn hoofd: "Everything is awesome"