donderdag 15 mei 2014

The Green Mile (1999) - Review

Al meer dan 10jaar één van mijn meest favoriete films ooit, en geloof me ik weet goed waarom! Voor mij is dit een film vol perfectie! Ik durf zeggen dat dit een film is die perfect is op ELK vlak! Ik hou van elke detail in deze film: van script naar acteurs, van muziek naar visuele effecten!

Subtiele viuele effecten bedoel ik dan wel! De visuele effecten in deze film zijn niet bedoelt om te kijker een wauw-effect te geven, maar om het verhaal verder te helpen!

Maar het zijn wel de acteurs die heel de film verkopen voor mij! Ik kan geen film verzinnen die beter gecast is dan deze! Elke performance van iedereen is top-notch, geen enkel personage steekt er echt bovenuit, maar alleen omdat elke prestatie van hoog niveau is! Alle prestaties in deze film zitten op hetzelfde niveau (en dit is echt Academy Award-niveau), Van Tom Hanks tot Sam Rockwell! Frank Darabont weet perfect hoe hij met acteur moet omgaan en hoe hij de beste prestaties op het scherm weet te brengen!

Het script is zo goed geschreven dat ik me geen enkel moment verveeld heb, ookal gebeurt er een lange tijd niet veel in deze film, maar het is vooral het verhaal (en de acteurs die dit overbrengen) dat het allemaal zo interessant maakt. Dit heeft natuurlijk te maken met het meesterlijk geschreven verhaal van Stephen King! Ik vind dit trouwens samen met Shawshank één van zijn betere verhalen! Elke keer ik deze film kijk zit ik nog elke seconde met mijn ogen tegen het scherm geplakt! Een groot deel van de film is alleen maar dialoog tussen 2 (of meerdere) personages! Voor mij kan dit dodelijk zijn voor een film als dit! Maar ik kon mijn ogen niet geloven toen ik naderhand te weten kwam dat deze film 3uur duurt, deze film is voorbij gevlogen! Ik was echt mee in het verhaal gezogen!

Ook de score van Thomas Newman staat bij mij in mijn top 10! Thomas Newman weet hoe hij emotie moet omzetten in muziek! zijn soundtracks klinken nooit echt verdrietig, maar gewoonweg mooi en prachtig om naar te luisteren! maar mag soms een beetje vrolijk klinken(Mr Jingles-theme).

We krijgen niet echt veel te zien hoe de wereld er uit ziet buiten de gevangenismuren (behalve het platteland en paul's huis, etc.)Nooit zien we echt hoe de depressieve jaren 30 er uit zien in deze film! En dit hoeft voor mij ook niet! Dit houd de focus veel meer op paul's perspectief en het leven in de gevangenis! Ik dacht eerst dat de film vertelt zou worden door de ogen van de gevangene/ het slachtoffer (coffey hier, Dufresne in Shawshank) maar hij word echt verteld door de ogen van Paul Edgecomb.(Tom Hanks) En ik denk dat dit een ander perspectief geeft op het gevangenisleven! meestal zien we dit soort films door de tralies, Maar nu zien we de film van buitenaf!

Ik kan me maar weinig films bedenken die dit niveau van perfectie halen! Ik kan echt niet klagen over deze film! Ik denk dat mensen die op zoek zijn naar hardcore actie of grandieuze special effects niet naar deze film op zoek moeten gaan, maar mensen die een goed drama-verhaal kunnen waarderen zeker 3 uurtjes kunnen snoepen van deze film! Ik heb hem denk ik 30keer bekeken, en word hem nog lang niet beu!! Great Work, King en Darabont!
Samen met American Beauty is dit de beste film van 1999!!

Dit is voor mij een dik verdiende 5,0