maandag 26 mei 2014

The Breakfast Club (1985) - Review

Een film die ik al lang eens goed wil bespreken!

The Breakfast Club, één van de beste films die ik ooit heb gezien! en ik moet toegeven dat ik deze film nog maar een jaartje geleden gezien heb! Ik vind dat ik deze film al veel eerder had moeten zien!
Een pareltje van een film, en ik kan echt niet uitmaken waarom ik echt zoveel van deze film hou! Ik ben meestal een fan van films met een hoge productiewaarde (CGI, spectaculaire shots, indrukwekkende sets, ...) maar deze film wist mij te overtuigen met hoogwaardig acteerwerk, knap regiewerk en een professioneel goed script!

Een film van John Hughes, een naam waar ik al wel van had gehoord en een aantal films van had gezien, die hij had geschreven (Home Alone, 101 dalmatians) maar ik had hiervoor enkel nog maar Ferris Bueller's Day Off gezien. En ik moet toegeven dat van Ferris veel meer had verwacht, ik vond die film wat tegenvallen ... dus ik was een beetje kritisch toen ik deze film opzette. Maar ik ben zelden zo van gedacht veranderd!
Ik was zo geïnvesteerd in het verhaal en in de acteerprestaties! Vooral de humor van Bender en Richard Vernon (de schooldirecteur) was grappig en interessant, we kregen dankzij de constante dreiging van Vernon heel veel informatie te weten over Bender's privé leven! Dit was in mijn ogen echt enorm interessant!

Het verhaal is zo simpel: 5 stereotiepe jongeren die op een zaterdag op school moeten nablijven! Ik las dat veel mensen kritisch zijn over het feit dat ze zulke stereotiepen gebruiken als hoofdpersonages, maar ik geloof dat iedereen op zijn eigen manier een stereotiep is. Op mijn school zaten ook Jocks, Prom Queens, Nerds, Rebels, Outcasts, ... Daarom denk ik dat deze film zo herkenbaar is voor veel mensen.

En deze personages worden niet al te overdreven op het scherm gebracht, maar wel echt perfect geacteerd! Het is echt de chemie tussen de verschillende tieners die in deze film zo foutloos overkomt! Nergens in deze film komt een conversatie geforceerd of overgeacteerd over. Het zijn echt de kleine gesprekken en momenten tussen deze personages dat deze film zo perfect maakt! Emilio Estevez, Judd Nelson, Molly Ringwald, Anthony Michael Hall en Ally Sheedy maken van deze film een meesterwerk!

EN natuurlijk John Hughes die echt perfect weet hoe hij de beste prestaties uit deze acteurs haalt! Hij weet met enorm weinig spectaculaire camerabewegingen en weinig acteurs een enorme prestatie op het scherm weer te geven. In tegenstelling tot Ferris (waar het personage van punt A, naar punt B, naar punt C gaat) speelt deze film zich grotendeel af in éénzelfde bibliotheek/lokaal. Dit was trouwens een enorme set nagebouwd in de sportzaal van een school! en deze set vond ik echt wel indrukwekkend! En ook in tegenstelling tot Ferris Bueller, in heel deze film spelen maar ongeveer een handvol mensen in mee, de tieners, de directeur, de conciërge en de ouders.

Ik vind het moeilijk om heel deze film te reviewen omdat er echt weinig echt gebeurt in deze film maar het zijn de kleine subtiele momenten die deze film zo goed maakt! Ik kan echt een lijst vullen met al mijn favorieten momenten en scenes in deze film: De Barry Manilow-scene tussen Bender en Richard, Allison die haar eten "klaarmaakt", Don't you forget about me, Bender die de school binnen loopt en vanalles in zijn zak steekt, De scene met Vernon en zijn koffie die over zijn eten valt, Bender die zijn mes in de stoel stak en Allison die dit mes dan weer afpakt!
Het zijn echt kleine momenten die mijn interesse aanwakkerde, elke keer opnieuw was er een leuk moment of een leuke conversatie in deze film!

Ik geef deze film echt een 4,5! Tottaal niets op aan te merken, deze film! Deze film was voor mij echt bijna een perfecte ervaring! ik heb mij echt goed geamuseerd en heeft een plaatsje verdient in mijn top 10!
The Breakfast Club is het perfecte tienerfilmpje uit de jaren 80! Echt TOPvermaak!!

4,5