zondag 8 juni 2014

The Hunger Games: Catching Fire (2013) - Review

Wat hebben deze volgende films allemaal gemeen? Terminator 2, Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back, Spider-man 2 en The Dark Knight?! ............ Geen Idee? Deze zijn allemaal vervolg-films (ofwel sequels) die door de meeste mensen beter bevonden worden dan hun voorganger!En The Hunger Games: Catching Fire is een film die vanaf nu zeker niet in dat rijtje mag ontbreken!

The Hunger Games was de volgende in de serie van verfilmde tienerliteratuur! Naast Harry Potter en Twilight had dit wel potentieel om de volgende kaskraker te worden. En inderdaad, aangezien deze een enorm succes was moesten we niet lang wachten op een vervolg! En zelf was ik wel een fan van het origineel, maar ik had persoonlijk ook een aantal problemen met deze film! Dus toen ik Catching Fire in de cinema zag was ik enorm onder de indruk. Francis Lawrence (Regisseur) wist elke landmijn die zijn voorganger maakte perfect te ontwijken! Catching Fire was op elke vlak beter dan The Hunger Games! Sorry Gary Ross, maar The Hunger Games-serie heeft een nieuwe aanwinst!

Deze film is in mijn ogen opgebouwd uit 3 delen: de victory-tour, aankondiging van de Quarter Quell & training in het capitool, de Hunger Games! Elk deel weet op zijn eigen manier een aparte, interessante verhaallijn over te brengen. Maar toch was de victory-tour in mijn ogen het meest zwakke gedeelte uit het verhaal. In het boek vond ik dit stuk altijd het meest langdradige, maar in de film ging dit allemaal in een mooi tempo vooruit ... En ik was echt geïnvesteerd in het verhaal en de drama die Katniss en Peeta doorstaan in deze tour!

Ik vond het meest interessantste deel van heel de serie altijd de Hunger Games zelf, niet echt de opstand en het politieke achterverhaal! Sorry ... Noem me een sadist, maar ik vond het idee dat mensen elkaar afmaken in een tv-show een enorm leuk idee voor een film (Again sorry, geen Battle Royale fan). Dus vanaf het moment dat de 75e Hunger Games worden aangekondigd, was ik echt helemaal aan het scherm geplakt! We worden al snel verliefd op alle tributen die erin gaan meedoen: Finnick, Beetee, Johanna... We willen echt weten hoe deze personages gaan proberen te overleven in de arena!

In het boek was ENORM veel verhaal te vertellen, en ik had schrik dat ze grote stukken uit het boek gingen weghalen of veranderen! Maar elke scene uit het boek waar ik naar uitkeek in de verfilming was aanwezig: de tributenparade, het feest van Snow, De Zweep-scene, de aankondiging van de Hunger Games en de hele Hunger Games zelf. Veel boeken vertalen niet zo goed naar film (Gulliver’s Travels of Alice in Wonderland waren enorm teleurstellend) maar ik vond zelf dat deze film echt heel trouw het boek volgde, bijna elke scene was identiek hetzelfde zoals ik me had voorgesteld in het boek! Zelfs de dialoog was soms recht uit het boek genomen, als fan van het boek was dit een enorm leuk geek-moment (ja, ik heb de engelse versie ook gelezen). Ook miste ik wel de scene waarin we te zien krijgen hoe Haymitch zijn 50e Hunger Games heeft gewonnen (Met de vulkaan), dit had ik enorm graag gezien op het grote scherm.

Het acteerwerk van iedereen is ook echt enorm verbeterd. Francis Lawrence weet echt het beste te halen uit al zijn acteurs! Hij had al een enorme lijst met sterren uit de vorige film om mee te werken: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Lenny Kravitz, Toby Jones, ... een echte sterrencast! Maar in deze film hadden we het genoegen om nog een paar nieuwe gezichten te mogen aanschouwen. Phillip Seymour Hoffman, Sam Claflin, Jeffrey Wright, Amanda Plummer en Jena Malone, allemaal geweldige acteurs die een acteerprestatie neerzetten alsof ze al jaren in deze filmserie meedoen! Wat ik geweldig vond is dat deze film ruim de tijd nam om vorige personages uit te werken, maar ook genoeg overhield om de nieuwe personages hun eigen verhaal te geven.

Ook een goed voorbeeld is Josh Hutcherson. Ik had het gevoel dat hij tussen de eerste en de tweede film een intensieve acteertraining heeft gehad. In de eerste film had hij weinig chemie met Jennifer Lawrence en ik vond hun liefdesverhaal een beetje geforceerd overkomen. Maar in deze film is het allemaal heel soepel en natuurlijk aangepakt! Peeta voelde echt aan als een persoon met een enorm emotionele last op zijn schouders. Lenny Kravtiz stelde me dan weer wat teleur, ik vond dat Cinna heel weinig te doen had in dit verhaal. Gale en Effie hadden dan weer meer screentime in deze film dan in de vorige. De love triangle tussen Katniss, Peeta en Gale mocht er van mij wel uit geknipt worden. Dit was het enige aspect in het verhaal dat me niet echt interesseerde, Maar ik denk dat zoiets onvermijdelijk was in young-adult literatuur!

De locaties zijn ook enorm uitgebreider dan in de vorige. In het eerste deel had ik het gevoel dat alle scenes in de bossen gewoon in één of andere achtertuin zijn opgenomen, het verhaal had enorm veel potentieel om mooie beelden te creeëren maar hier stelde Gary Ross enorm teleur. Ik weet dat de eerste film op een enorm laag budget gemaakt werd, maar toch vond ik dat er wat meer aandacht aan besteed mocht worden. De arena-scenes in deze film zijn echt spectaculair om te zien. Het tropische woud, het cirkelvormig meer! Al deze tropische locaties waren enorm prachtig om te zien.
net als de scenes in het capitool. Ik zag wel dat ze het capitool digitaal veel groter hadden gemaakt dan in de eerste. Maar deze keer zag alles er echt realistischer en stijlvoller uit. Een goed voorbeeld hiervan is de tributenparade (in de eerste was dit 's avonds en in deze film speelde dit af in brandend zonlicht), de omgeving en de gebouwen waren echt spectaculair om te aanschouwen. Hierdoor keek ik echt uit naar de capitool-scenes in Mockingjay!

Ik vond de eerste film ook enorm grijs en donker ... een groot deel van deze film speelde zich af in het donker. en dit maakte de film in mijn ogen enorm deprimerend. Deze film speelde zich veel meer overdag af, wat de film een heel kreurrijkere toon gaf en zo kunnen we ook beter de omgeving zien! Wat me ook opviel is dat deze film (bijna) geen shaky-cam had. Dit stoorde me ook enorm aan de eerste Hunger Games. ik ben geen fan van deze stijl. Alles schud en we krijgen geen scherp zicht op de actie of the omgeving.

De 75e Hunger Games zelf gingen in een enorm hoog tempo voorbij. Maar wat ik een enorme verbetering vond qua verhaal is dat in deze film niet alleen de andere tributen een gevaar vormen, maar ook de arena zelf was een grote boobytrap. En het hele klok-aspect van de arena ... vond ik ook enorm perfect uitgewerkt! De mist, de apen, de vloedgolf, ... uit een fan's perspectief vind ik het zelfs jammer dat we de bloedregen of de rest van de boobytraps niet te zien krijgen.
Wat ik dan weer een klein minpuntje vind is dat de tegenstanders in deze film minder goed zijn uitgewerkt. Ze kwamen mij over als één-dimensionale bad guys! In de eerste film waren de tegenstanders beter uitgewerkt, en kwamen ze ook echt over als een gevaar! In deze film is de bad-guy echt het capitool en wat het capitool met de hoofdpersonages kan doen.

Deze film is 2,5 uur lang maar vliegt echt voorbij. Ik denk dat dit komt omdat er enorm veel verhaal te vertellen is, en het verhaal nergens echt TE lang of saai word. Als je een fan was van de eerste film zul je zeker en vast houden van deze adaptatie! Beter camerawerk, beter acteerwerk, betere special effects, betere kostuums, betere uitwerking, betere sets, betere locaties ... Ik kan honderd aspecten in deze film bespreken die Francis Lawrence perfect heeft weten uitwerken. Ik heb de review persoonlijk al met de helft ingekort omdat ik zoveel goeds over deze film kan vertellen. I loved this movie so much!

Als je van actie en avontuur houd, een goed onderhoudend script, een interessant verhaal en een fan was van de eerste film? Dit is de film voor jou! Zelfs als je geen fan was van de eerste film kan ik je garanderen dat je deze film zeker zult waarderen. Ik heb zelden zo'n entertainende, perfecte hollywood blockbuster gezien!
Ik geef deze film een welverdiende 5,0

Tick, Tock