dinsdag 17 juni 2014

Maleficent (2014) - Review

Het was voor mij een lange tijd geleden dat ik Sleeping Beauty nog eens gezien heb, dus ik had weinig herinneringen om mee te vergelijken toen ik Maleficent ging zien. Maar natuurlijk kende ik (zoals iedereen) het bekende Doornroosje-verhaal nog wel.

En toen ik hoorde dat ze een live-action versie van Sleeping Beauty gingen maken, maar dan met de focus op Maleficent, was ik een beetje sceptisch. Ik dacht dat dit een film ging zijn in de trend van Tim Burton's Alice In Wonderland. En ik was niet echt een fan van Burton's Alice, en mijn grootste probleem lag daarbij in de special effects ... daarme dat ik ook dacht dat ze in deze film alle sets, locaties en personages met de computer gingen doen, maar ik was net aangenaam verrast met deze film.

Ik had redelijk weinig verwachtingen voor deze film en had enkel op voorhand de trailer gezien. Ik wist weinig over deze film, de regisseur en wat ze met het verhaal konden doen, maar toch vond ik hun interpretatie van het verhaal niet al te slecht. Het was natuurlijk geen meesterwerk, maar deze film is in mijn ogen veel beter dan Alice in wonderland! En ik zie in deze film toch 1 of 2 oscar-nominaties (visuele effecten, kostuums en make-up)

Iedereen kent natuurlijk Maleficent, de slechterik uit het Sleeping Beauty-verhaal. De mooie prinses word vervloekt bij haar geboorte: ze zal op haar 16e verjaardag haar vinger prikken aan een spinnenwiel en in een lange slaap vallen(sterven in het originele verhaal) en kan alleen ontwaken dankzij een ware liefdeskus.

Maar in deze film ligt de focus helemaal op Maleficent's kant van het verhaal ... en het is een bitterzoet verhaal. Ik had verwacht dat het een hele donkere film ging zijn. Als je een film gaat zien over de slechterik van een enorm bekend verhaal verwacht je natuurlijk een donker en depressief verhaal over deze villain! Maar het verhaal begint heel vrolijk en kleurijk. Na een 20-tal minuten gaat deze film een enorm donkere kant op, en vanaf de helft word het opnieuw zoet, schattig, romantisch, emotioneel, ... ( je snapt me wel ) En voor mij was dit een mooie combinatie van net vrolijk genoeg en net donker genoeg. Ik hoef geen film te zien waarin de slechterik heel de film ligt te zeuren over hoe hard ze de lieve prinses haat, maar ik hoef ook geen hele film bloed en geweld te zien. we kregen hier echt een modern bitterzoet sprookje te zien. Genoeg actie en genoeg emotie.

alhoewel ik wel denk dat deze film voor sommige kleinere kinderen iets TE donker gaat zijn. Ik denk dat deze film meer in de markt gaat liggen bij mensen die eerder bekend zijn met het originele verhaal. En ik ben toch blij dat ze het oude bekende verhaal in de film afspelen. Ik dacht dat "Maleficent" een soort prequel ging zijn op Sleeping Beauty (ofwel Doornroosje) en dat de film zou eindigen met Aurora die haar vinger aan het spinnenwiel prikt en zo heel het verhaal in beweging zet. Maar heel de 2e en 3e act gaat eigenlijk over het bekende Doornroosje verhaal en hoe Maleficent hiermee omgaat.

Ik vond Angeline Jolie als Maleficent echt de beste keuze, niemand zou deze rol zo goed als haar kunnen spelen! Ik denk dat een oscar voor beste actrice er net niet in zal zitten, maar ik vind dat ze een nomintie toch wel verdient! Ik voelde echt mee met haar hartverscheurende verhaal als Maleficent! Na een aantal jaren verdwenen te zijn van het scherm (na The Tourist ... een teleurstellende film trouwens) heeft Jolie echt een pracht van een comeback gemaakt met deze rol. Ze lijkt ook echt op het personage uit de bekende animatiefilm uit 1959. Alleen heb ik mijn bedenkingen met haar zéér hoge jukbeenderen ... waren die make-up of special effect?!

Sharlto Copley als Koning Stefan, vader van Aurora! Een rol die iedereen had kunnen spelen. Ik zag Sharlto niet echt in deze rol. Hij deed zijn best in deze rol, maar in de tweede helft heeft hij redelijk weinig te doen in het verhaal. En ik denk dat dit een gemiste kans is, want deze acteur kan echt heel goed acteren. Ik ben een fan van Copley dus ik vond het toch tof om hem eens in een rol als deze te zien. hij zet geen topprestatie neer, maar hij zat wel aardig in zijn rol.

Ze hadden ook een goede prins in dit verhaal gestoken, want natuurlijk moet je in een doornroosje verhaal een knappe jonge prins hebben. Hij voegt niet echt veel toe aan het verhaal en de acteur is ook niet gedenkwaardig dus dit mocht voor mij gerust uit het verhaal gelaten worden. Hij is charmant als prins en vormt een mooi koppel met Aurora, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik vond Sam Riley in zijn rol als Diaval (de raaf) zelfs een betere prins.

Elle Fanning vond ik een goede keuze voor Aurora. Ik vind dat ze als prinses Aurora niet echt op het personage uit de animatiefilm lijkt, maar hiermee heeft deze film het net beter gedaan dan in het origineel. In Disney's vroege animatiefilms lijken de prinsessen altijd ouder dan ze uiteindelijk zijn. In het origineel vond ik Aurora niet echt 16 lijken, ze leek mij eerder een jongedame van 25-30 (maar in die tijd was dit heel normaal denk ik, jonge meisjes leken al sneller volwassen). Dus vond ik Elle Fanning als jongedame in deze rol echt perfect. Ze brengt ook een onschuldige, vrolijke charme in haar rol.

De drie goede feeën moesten natuurlijk ook weer verschijnen in deze film, en ik vond ze nog wel een leuke toevoeging. Ze waren een beetje de komische noot in deze film. Ze kregen net genoeg te doen in deze film, TE veel van deze personages had irritant kunnen zijn. Ze voegde als personages ook wat kleur toe aan de film, en waren zeker leuk gecast. Lesley Manville, Juno Temple en Imelda Staunton deden het redelijk goed en hadden toch leuke chemie met elkaar. Alhoewel ik met momenten Imelda Staunton toch TE veel als Umbridge (uit de Harry Potter-reeks) zag, met als dat roze.

De romance tussen Stefan en Maleficent was overtuigend genoeg om het verhaal in gang te zetten, maar ik vind dat hun verhaal na een tijd wel serieus dooft. Het is al bij al een mooi, goed geschreven verhaal met veel humor (ook van Jolie) en mooie overtuigende special effects. Wat ik wel interessant vond (spoiler waarschuwing) was dat het begint met Maleficent als bad-guy en Stefan als de brave good-guy, maar als snel verwisselen deze twee van plaats en blijkt uiteindelijk Maleficent de good-guy en Stefan de bad-guy. Maar Stefan heeft in de tweede helft dan weer weinig te doen, dus missen we eigenlijk een echte bad-guy in de tweede helft!

Een leuke film met net genoeg donker en net genoeg kleur om van deze film toch een leuk, modern sprookje te maken. Voor mij hoefde het niet TE duister te worden, hoewel ik denk dat sommige mensen dit wel hadden geapreciëerd. Ik denk dat iets oudere kinderen méér gaan genieten van dit soort film dan jongere kinderen. En ik denk dat ook de volwassenen zich zeker kunnen amuseren met dit soort film. Met momenten net donker genoeg maar word daarna weer een leuk, romatisch sprookje zoals we van Disney gewoon zijn. Ik vond vooral Angelina Jolie eruit springen in haar rol, en de visuele effecten zijn echt prachtig. Mooie omgevingen en sets, ook weer niet TE overdreven maar net genoeg om het toch wat "fantastischer" te maken. Ik denk dat het helpt dat deze film een regisseur heeft met achtergrond in de visuele effecten-wereld. Hij weet visueel echt een plaatje neer te zetten.
Ik heb me aardig geamuseerd met deze film, en zal hem misschien wel op dvd willen kopen. Dus een mooie, welverdiende 4,0 mag zeker genoeg zijn. Proficiat Disney ... u heeft me toch terug aangenaam verrast!