woensdag 4 juni 2014

Chronicle (2012) - Review

Chronicle ... Ik weet nog altijd niet wat deze titel wil zeggen!
Met momenten vind ik deze film gewoon "oké" en met momenten vind ik deze film echt fantastisch! Ik heb de keuze nog niet echt kunnen maken!

Wat mij op sommige momenten een beetje stoorde was het camerawerk! Ik ben zelf niet zo'n grote fan van het found-footage concept! Als het goed gedaan is of met een speciale stijl ... dan kan dit enorm leuk zijn om naar te kijken! Maar net als in deze film, word het met momenten gewoon té shaky-cam! Het beeld schud helemaal mee en we kunnen soms de actie niet echt goed volgen, of niet goed zien wat er met de personages gebeurt! In deze film viel het soms nog mee, maar wat ik wel leuk vond was dat het found-footage concept zich niet alleen richtte op éénzelfde camera. Elke soort vorm van camera werd gebruikt, soms was het de camera van Andrew en soms waren het bewakingscamera's of camera's in politiewagens, dit vond ik dan weer wel een leuke toevoeging! Hierdoor zien we de actie soms uit verschillende standpunten, wat het met mometen toch nog een beetje interessanter maakt!

Ik was vooral verrast van hoe entertainend deze film wel was. Ik wist niets over deze film toen ik hem eerst zag. Ik had een trailer gezien, maar deze liet niet echt veel zien! Het verhaal is simpel, 3 tieners geraken in het bezit van "superkrachten"! Heel simpel concept, maar ik vond dit zelf al enorm interessant! Meestal in superhelden-films (ik zeg niet echt dat dit een superhelden film is) zien we het personages superkrachten krijgen en dan beslist hij om zijn krachten te gebruiken tegen het kwade! We zien maar zelden hoe het personage echt plezier beleeft aan zijn krachten of hoe hij zijn krachten gebruikt voor zijn eigen persoonlijke doeleinden te bereiken! Daarom dat de eerste helft van de film mij zo aansprak!

Het tweede deel vond ik een beetje minder. Het leek alsof ik opeens een hele andere film aan het zien was. Andrew geraakt geobsedeerd door zijn krachten en begint zijn krachten tegen andere mensen te gebruiken! Ik vond het dan weer wel goed dat Andrew deed wat hij deed omdat hij zijn moeder wou helpen. Dit maakte van Andrew geen tottale bad guy! Maar het tweede deel leek mij dan gewoon weer op een superhelden-film, De good guy vs de bad guy! Enorm veel speciale effecten, actie en destruction! Ik vond het dan weer wel interessant om de overgang van Andrew, van goed naar slecht, te zien! In het begin zien we hem echt als de good guy! De hoofdrolspeler waar we voor moeten juichen, maar na een tijd komen we stillaan te weten dat hij niet echt alleen goede intenties heeft. En ik vond Dane DeHaan wel een goeie acteur hiervoor.

Ik wist dat Dane in Amazing Spider-man 2 ging meespelen, daarmee dat ik deze film had gekozen! Maar ik moet zeggen dat de acteurs in deze film echt wel goed kunnen acteren (met momenten een beetje TE misschien, maar al bij al een mooie acteerprestatie) niets echt speciaals, maar gewoon geloofwaardig om naar te kijken! Vooral Dane DeHaan en Alex Russell vond ik er uitspringen. Michael B Jordan vond ik dan weer een beetje één-dimensionaal (alhoewel ik moet toegeven dat zijn dood best wel triestig was, en ik deze echt niet zag aankomen)

Ik vond dat Steve zijn personage eigenlijk niet echt veel aan het verhaal toevoegde, ik vond dat hij soms in deze film was om de cool-guy te zijn! Het verhaal draat echt om Andrew en Matt!! Ook vond ik het liefdesverhaal van Matt ook niet echt veel toevoegde aan het verhaal, maar dit stoorde me niet! Het verhaal tussen Andrew en zijn vader vond ik dan weer wel enorm krachtig! Dit had de regisseur enorm goed aangepakt!

Al bij al, hoe moet ik dit zeggen ... Redelijk hele goede film! Ik heb me geen seconde verveeld en de personages waren interessant om naar te kijken, alleen de found-footage stoorde me met momenten wel! Ik vond het hele concept van deze film vooral cool om te zien en het verhaal is gewoon goed geschreven! Ik had eigenlijk niet te veel info nodig over hoe ze de superkrachten kregen, hoe ze dat in deze film aanpakte was oké! Een leuke film om eens te zien, echt wel een aanrader! Alleen niet te veel grandieuze special effects verwachten, het zijn echt de acteurs en het verhaal die deze film zijn waarde geven!!
Toch een mooie, welverdiende 4.0