dinsdag 10 juni 2014

Psycho (1998) - Review

... a boy's best friend is his mother!

Dit word moeilijk! Ik heb Psycho (1960) al een lange tijd geleden gezien, maar ik heb zopas eindelijk de kans gehad om de 1998 versie te mogen aanschouwen. Ik moet toegeven, ik heb vele reviews gelezen en veel kritiek gezien over deze film (vb: de slechtste remake ooit) maar ik vond hem lang niet zo slecht. Laat ik mezelf verbeteren: ik vond hem helemaal NIET goed, rommel vergeleken met het origineel ... maar ik heb me nergens echt verveeld, laat me uitleggen waarom:

Psycho ... moet ik hier eigenlijk zeggen waar deze film over gaat? Iedereen kent dit klassieke verhaal, en zelf mensen die dit meesterwerk nog niet gezien hebben kennen absoluut de bekende douche-scene. Deze film is een klassieker, een echt meesterwerk op elk vlak. Alfred Hitchcock brengt ons zijn allereerste horrorfilm, een film die generaties lang zal blijven voortbestaan.

Een jonge dame steelt 400.000 dollar en slaat op de vlucht, ze komt onderweg terecht in het verlaten Bates motel. Daar ontmoet ze de eigenaar, een vriendelijke jongeman genaamd Norman Bates. Ik kan moeilijk verder vertellen over het verhaal zonder echt te veel informatie te verpesten voor de mensen die deze film nog niet gezien hebben (als er al zulke mensen zijn). Het is een schande om er zelfs over na te denken om van een klassieker als Psycho een remake te willen maken, maar toch dacht Gus Van Sant dat dit een goed idee zou zijn. En hoe ging hij dit doen? door exact dezelfde film te maken, maar dan in kleur en met andere acteurs.

Daarin zit meteen het probleem van deze remake: WAAROM?!
waarom zou je een remake willen maken van een mijlpaal in cinemageschiedenis? WAAROM, GUS?!!

Ik vind het wel een interessant idee. Hoe zou een klassieke film er uit zien, als deze gemaakt zou worden in onze moderne tijd. Ik denk gewoon dat Van Sant de verkeerde film heeft gekozen. Alles was veel beter in het origineel, van locaties tot casting. Maar ik vind het jammer want deze film heeft echt wel een hoop bekende namen op de cover. Anne Heche, Vince Vaughn, Julliane Moore, Viggo Mortensen, William H Macy, Danny Elfman, ...

Vince Vaughn, Ik vind hem eigenlijk niet meteen verkeerd gecast. Hij kan dit soort genre gewoon niet aan! Maar dat is niet wat mij stoorde aan zijn aanwezigheid, hij is gewoon niet Anthony Perkins. Ik denk dat géén enkele acteur deze rol aankan, daarom dat ik het al wel interessant vind van Vince om dit toch te proberen. Hij faalt in zijn rol, maar hij probeert toch zijn best te doen. Maar er kan gewoon niemand tippen aan Perkins. Anthony Perkins bracht onschuldigheid aan zijn rol als Norman Bates. Je zou nooit verwachten dat iemand als (Anthony's) Norman een psychopaat zou kunnen zijn, daarom is de verrasing op het einde des te groter. De manier waarop vince zijn rol speelt, je weet dat er iets niet pluis is met deze jongeman. Je ziet direct in zijn ogen dat er méér schuilt achter die blik. Anthony Perkins was veel subtieler in deze rol, hij kon je doen geloven dat hij een eerlijke, onschuldige jongeman was.

Anne Heche als Marion Crane was oké. Ik vond Janet Leigh natuurlijk véél beter, maar ik vond dat Heche het nog niet eens zo slecht deed. Ze had ook weer iets subtieler mogen zijn in haar rol. Alles leek nogal direct duidelijk wat haar plannen waren. Ze speelt haar rol een beetje één-dimensionaal ... maar ik vond haar niet al te slecht.
Julliane Moore is een topactrice, dit is een dame die echt kan acteren. En zei gaf dan ook de beste prestatie in heel de film. Niets echt memorabel, maar ook niet al te slecht. Ik vond Julliane Moore persoonlijk wel beter gepast in haar rol dan Vera Miles.

Williams H Macy, ik vind hem een aardig acteur. Ik zag hem gewoon niet in zijn rol als Arbogast, ik zag alleen William H Macy. Hier zat Martin Balsam dan weer beter in zijn rol als de detectieve die op zoek gaat naar de vermiste Marion. Macy kan acteren en hij heeft zeker charisma, maar hij kwam mij net niet overtuigend genoeg over. Zijn "einde-scene" bij de trap was wel enorm slecht, Sorry William!

De scene als Marion haar omkleed en Norman zit haar te begluren is ook anders dan in het origineel, in deze film heeft hij net iets te veel plezier als voyeur. In het origineel word dit ook veel subtieler en simpeler aangepakt.

De meest legendarische scene in de geschiedenis van de cinema ... vaak geïmiteerd, nooit overtroffen!
De douche-scene in Psycho kent iedereen. De muziek, de schreew, het geluid van de douche, de perfect gepositioneerde camerabeelden. Dus als Gus Van Sant van plan is om deze scene opnieuw te maken, weet je dat hij gedoemd is te falen.
De snelle camerabeelden van het mes, van het meisje, van het bloed dat mengt met het water. Alles is heel amateuristisch gedaan en voelt eerder aan als een eerbetoon aan het origineel. Deze scene flopt op elk vlak. Gewoon niet te vergelijken met het origineel.

By the way ... wist je dat het origineel in 1960 uitkwam en in die tijd het mogelijk was geweest om Psycho in kleur uit te brengen, maar Hitchcock dacht dat de douchescene te schokkend zou zijn met al dat rode bloed op het scherm. (Ook om budgetaire en artistieke redenen) Maar toch weet die film in zwart-wit schokkender te zijn dan deze kleurboek.
Ook vind ik Danny Elfman compleet overbodig als componist voor deze film. Heel deze film gebruikt gewoon identiek dezelfde soundtrack. Elfman was totaal overbodig, ze hadden met gemak een nobody kunnen nemen, hem de partituren van Bernard Herrmann kunnen geven en zeggen: "go"! Danny Elfman brengt hier totaal niets nieuws op de tafel, ik denk dat ze gewoon een bekende naam op de poster wilden zetten, jammer want Elfman kon hier zeker iets leuks mee doen.

Ik zie deze film niet als een totale flop, maar ik denk dat deze film gedoemd was om te falen. Je kan geen goede remake maken van een perfecte film. Ik heb me geen enkel moment verveeld tijdens deze film, maar ik zat gewoon constant te denken aan het origineel en hoeveel ik van die film hou. Het is een mooi eerbetoon, maar geen goede film. Ze hadden veel meer kunnen doen met het materiaal en talent dat ze hadden.
Is deze film zo slecht als iedereen zegt? NEE! Maar alleen omdat deze film gewoon een slechtere kopie is van het origineel! Sorry Norman, But we all go a little mad sometimes! Een 2.0 vond ik te weinig ... een 3.0 NET iets té veel. een 2.5 vind ik helemaal op zijn plaats.