vrijdag 6 juni 2014

Olympus Has Fallen vs White House Down - Review(s)

Olympus Has Fallen of White House Down?! Zelf nog niet beslist welke je de beste vind? troost jezelf, ik ook nog niet! Maar ik zal er even uitgebreid over nadenken en misschien weet ik straks wel welke film ik verkies!

Een klein beetje uitleg misschien?
White House Down (Roland Emmerich)& Olympus Has Fallen (Antoine Fuqua) zijn het laatste nieuwe film-duel! Eens om de zoveel jaar krijgen we 2 (bijna) identieke films die in éénzelfde jaar uitkomen! Denk maar aan Dante's Peak/Volcano, Deep Impact/Armageddon, Antz/A Bug's Life, The Prestige/The Illusionist ... Je snapt al wel wat ik bedoel!

Maar qua verhaal moet ik toegeven dat deze 2 films wel enorm verdacht identiek zijn. The White House word overgenomen door terroristen, één stoere action hero moet de president redden en de bad guys overmeesteren! ... zo simpel is het!

Qua verhaal zijn de 2 films identiek, maar qua stijl en uitwerking zijn deze films echt wel verschillend! Als je op zoek wilt gaan naar realisme kan ik je best Olympus Has Fallen (OHF) aanraden, persoonlijk als ik realiteit wil zien, kan ik evengoed een documentaire opzetten, hierdoor vind ik White House Down (WHD) dan weer beter. OHF is realistischer doordat deze explosies en actie gebruikt op een ruwere, minder humoristische manier. WHD gebruikt dan weer hier en daar een grapje om de spanning wat te verminderen en alles een luchtiger kantje te geven. Ik verkies daardoor wel WHD ... Van mij mag er hier en daar wel een klein grapje in zitten. Ik weet zelf ook wel dat in een echte situatie als deze niemand moppen begint te tappen terwijl ze in het rond zitten te schieten, maar dit is een film, geen harde realiteit ... Ik wil in mijn zetel zitten en een uurtje of 2 gewoon even genieten en misschien hier en daar een glimlach op mijn gezicht zien! OHF is dan weer in mijn ogen iets TE donker en deprimerend terwijl in WHD alles een beetje kleurrijker, luchtiger is!

Deze films zijn zowat allebei een perfect Die Hard-vervolg! vervang Channing Tatum en Gerard Butler met John McClane, en je hebt een beter vervolg dan A Good Day To Die Hard (Sorry John Moore, maar zelfs ik was geen fan)
Maar ik moet ook zeggen dat ik een beetje van Air Force One in deze films zie! Toen ik het nieuws hoorde van deze film, was ik eigenlijk aan het wachten tot ze Harrison Ford gingen casten als de president, want ik zie deze film ook als een perfect vervolg op Air Force One!!

Channing Tatum was oké als een action-guy, niets echt speciaal! af en toe een grapje erbij ... Ja, was wel oké! Gerard Butler is dan weer een beter acteur voor deze rol! Nu moet ik wel toegeven dat ik zelf geen echte fan ben van Gerard Butler, maar ik moet wel zeggen dat hij realistischer overkwam, en een verleden had met de president waardoor het redden van de president allemaal een beetje persoonlijker overkwam. Hierdoor vind ik OHF dan weer beter!

Betere president van Amerika? Aaron Eckhart is de betere acteur in mijn ogen, maar ik vond Jamie Foxx dan weer er beter uitzien als president! Eckhart kon in mijn ogen gewoon een of ander politicus zijn, maar Foxx zag er echt uit als een volwaardig president! Eckhart speelt zijn rol dan wel wat serieuzer en beter want we zien ook Foxx weer een aantal grappige/sarcastische opmerkingen geven! Maar als we de president uit een limousine zien hangen met een raketgeweer ... dan verlies je natuurlijk alle realiteit! Betere acteur: Eckhart ... Betere President: Foxx.

De rest van de cast was ook in allebei de films interresant ... Olympus Has Fallen had Morgen Freeman (die kerel kan elke film redden), Dylan McDermott, Rick Yune! White House Down had Maggie Gyllenhaal, Jason Clarke en Richard Jenkins (ook een prachtige prestatie vond ik) en natuurlijk die kleine meid (Joey King). Veel mensen vonden dit een irritant personage! Ikzelf vond ze wel oké, als ze van haar doorheen het verhaal geen held hadden gemaakt. Heel de film kwam ze op het nieuws en leek ze wel één of andere "held van de dag". dit vond ik een beetje overdreven en TE veel.

Ik vond ook leuk dat we in White House Down wat meer van het presidentiële terrein te zien kregen, de actie speelt zich hier echt af over heel het witte huis: van The Oval Office, naar de voortuin, naar het dak, naar de tunnels, het zwembad, ...

Ik had qua effecten wel een klein beetje een probleem met Olympus has Fallen, want hier gebruikte ze op veel verschillende plaatsen (plaatsen waar het niet nodig was) speciale effecten, zoals de sneeuw bij Camp David en wanneer de limousines in het begin rondrijden. Ik vond dit allemaal nogal heel duidelijk dat dit met de computer gedaan werd! Roland Emmerich (White House Down) heeft dan weer wat meer ervaring met speciale effecten en dingen opblazen, waardoor de explosies weer wel realistischer overkwamen in WHD! Behalve wanneer die 3 helikopters door de straten van Washington DC vliegen ... was overbodig voor mij!

De miniaturen in White House Down leker mij ook wat realistischer dan in Olympus has Fallen, In OHF was het allemaal heel duidelijk met de computer gedaan (zeker wanneer we de vuur-effecten zien) en in White House down leek dit allemaal wel echter! Maar ook heeft Emmerich hier meer ervaring in (zie Independence Day).
Dit vond ik trouwens ook wel een leuke toevoeging, de scene in White House Down wanneer de gids van het witte house praat over het grote witte bekende gebouw "that got blown up in Independence Day" ... Zo'n ego heeft die Emmerich wel, maar ik moest hier echt om lachen. Dit vond ik wel een leuke, absurde toevoeging!

Maar de actie in OHF is uiteraard beter! De scene met de helikopter die van bovenaf Washington DC aanvalt vond ik echt prachtig gedaan, dit was echt een prachtig stukje actie! In WHD leek het mij allemaal één grote achtervolging met geweren!
De scene in OHF wanneer de terroristen The White House binnenstormen vind ik véél beter aangepakt dan in WHD! De manier waarop ze aan de voortuin de hekken opblazen en het witte huis bestormen met tanks en machinegeweren! dit is ook een prachtige actiescene! In White House Down leek het mij alsof de terroristen al in het witte huis waren met geweren en gewoon van binnenuit de boel overnemen, dit is qua verhaal heel slapjes aangepakt! In Olympus kwam dit veel krachtiger over!

De terroristen in OHF vond ik ook wel beter, niet omdat het aziaten waren maar omdat in WHD het gewoon weer iemand is die van binnenuit een persoonlijke vendetta heeft met de president. Hierdoor kwamen de bad guys niet echt over als een bedreiging! In OHF krijgen we echt schrik van de terroristen. By the way, in allebei de films is er altijd wel één of andere klojo die voor de president werk en dan uiteindelijk toch een slecht kantje heeft en iedereen verraad!

In mijn ogen is White House Down wel weer de winnaar, ik vind dit soort films gewoon veel entertainender om te zien dan Olympus Has Fallen. OHF is dan weer de realistische keuze maar ik vond deze films iets TE deprimerend om volledig met een glimlach de cinema te verlaten! Elke film heeft zijn goede en slechte kantjes natuurlijk, de één heeft wat betere effecten maar de andere heeften dan weer een beter script! Géén van deze films zijn natuurlijk echt een hoogvlieger, maar ik me met allebei de films aardig geamuseerd! zeker de moeite waard om allebei eens te bekijken.
Ik geef Olympus has Fallen een 3,5 en White House Down een 4,0

Ik wil graag weten welke film jij verkoos?!