donderdag 29 mei 2014

12 Years a Slave (2013) - Review

Is deze film de beste film van 2013? Nee dat vind ik niet! Is deze film de oscar voor beste film waard? Sorry, nee dat vind ik ook niet! Maar is dit een slechte film? absoluut niet! Dit is een pracht van een film en zeker niet overgewardeerd! Voor mij is dit gewoon niet het soort film dat ik op een zaterdagavond wil kijken!

Ik moet toegeven dat ik niet echt geïnvesteerd was in het verhaal zelf maar wel in de acteerprestaties, de confronterende drama, de regie en de cinematografie.

Ik vond het verhaal op sommige momenten nogal snel gaan en op sommige momenten enorm traag! De manier waarop Solomon in de slavernij belande kon op een betere manier uitgewerkt worden (Ik vond dit nogal TE snel gaan), en ik had niet echt het gevoel dat deze film over een periode van 12 jaar ging. Ik weet dat ik gebaseerd is op memoires naar waargebeurde feiten, Dus ze moesten de gebeurtenissen natuurlijk op het scherm brengen zoals ze geschreven waren! Maar ik vind het verhaal met momenten nogal slap en ik was niet echt emotioneel gehecht aan andere personages behalve Solomon en Patsey. Ik vond nogal vaak dat personages verschenen en verdwenen. Paul Dano's personage bijvoorbeeld, had ik graag wat meer van gezien!

MAAR ... wel realistisch! Ik moet toegeven dat in de meeste films we zo'n hollywood-versie van slavernij te zien krijgen, maar hier zien we echt de brute realiteit van slavernij! En de manier waarop die in beeld gebracht word hier is echt op een brute en schokkende manier. Maar ik denk dat dit echt wel een indruk maakt op hoe we deze situaties bekijken. Moesten ze dit niet in de film laten zien, zouden we veel minder begrip hebben op de drama achter Solomon's gevangenschap! Ik haat wel het feit dat in zulke films vaak de "witte mensen" worden aanzien als de "big bad white people" maar ik weet dat dit in die tijd er echt allemaal zo aan toe ging, dus hier kan ik moeilijk over klagen.

Prachtige beelden, echt waar ... prachtig landschap, mooie locaties en ze worden allemaal prachtig in beeld gebracht! De regie is echt waar fenomenaal. Deze film verdient elke oscar (en nominaties) voor prestaties, regie, kostuums en script maar ik vond "beste film" een beetje TE veel van het goede!

De acteerprestaties zijn echt wel fenomenaal, vooral Chiwetel Ejiofor en Michael Fassbender hadden mij enorm verrast in deze film! Met hun acteerprestaties blazen ze elke scene echt omver. één klein minpuntje ... het moment dat Brad Pitt in beeld kwam, ik zag alleen Brad Pitt!! Maar er waren acteur waarvan ik dacht dat ze een grotere rol gingen hebben die maar een aantal minuten in beeld kwamen, Zoals Benedict Cumberbatch, Paul Giamatti en Brad Pitt! Ze geven wel een mooie prestatie op het scherm, maar niet echt iets memorabel vergeleken met Ejifor of Fassbender.

De muziek vond ik op vele momenten echt wel perfect, ik kan me geen moment inbeelden waar de muziek emotionaal echt over the top was! Een subtiele toevoeging van muziek hier en daar, meer had dit echt niet nodig!

Al bij al, heb ik me toch geen seconde echt verveeld! Een paar keer was ik een beetje verloren in het verhaal maar uiteindelijk zat ik er na een aantal minuten toch terug in. Ik denk dat het feit dat dit gebaseerd is op ware feiten wel in de film zijn voordeel werkt, anders hadden we misschien nog een hollywood-versie van slavernij gekregen. Nu krijgen we een bikkelharde waarheid op ons bord geserveerd. Mooie en emotionele film met een topcast, niets minder maar spijtig genoeg ook niets meer! ik geef toch een 3,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten