donderdag 21 augustus 2014

Pompeii (2014) - Review

Je kan niet teleurgesteld geraken als je al niet veel verwacht van een film.
Pompeii stelt niet veel voor, maar een ramp kunnen we deze rampenfilm net niet noemen.
Ik denk dat de makers gewoon hadden veel meer kunnen doen met dit materiaal! Wat verwacht je van een film over Pompeii!? Een rampenfilm, een actiefilm of een tragisch drama!?

Pompeii is in mijn ogen een kruising tussen Gladiator, Troy en Dante's Peak

De film vertelt het verhaal van een jonge gladiator/slaaf (Kit Harrington) die in Pompeii terecht komt, waar enkele dagen later de meest bekende vulkaanuitbarsting in de geschiedenis zal plaatsvinden. Het verhaal is gevuld met een geforceerde romance, clichés en een ééndimensionale slechterik.

En zo simpel is het verhaal! Ik had gewoon graag iets meer diepgang of net iets minder diepgang gehad! Het hele bijverhaal lijkt me gewoon wat rommelig bijeen geplakt en personages zijn ronduit slecht uitgewerkt. Dan hadden ze gewoon al deze overbodige verhalen laten vallen en volledig moeten focussen op de uitbarsting zelf. Want ik zal het eerlijk zeggen ... in een film over Pompeii geef ik geen zak om personages of diepgang, ik wil gewoon een kick-ass vulkaanuitbarsting zien.
De effecten zijn op zich niet al te slecht hier. Niets echt bijzonder, maar wel net een beetje beter dan in de meeste medium-budget films zoals deze. De beste effecten zijn dan natuurlijk wanneer de uitbarsting zelf plaatsvind. Ik vond zelf dat het rampen-gedeelte van de film redelijk vlug voorbij was, ik had hier graag wat meer van gezien. De sets of locaties zien er wat saai uit. De gebouwen zijn net iets te grijs en inspiratieloos! Dit geeft de film een hele goedkope look!

De film gaat (in de eerste helft) vooral over gladiatoren en hun gevechten. En dit is dan ook het minst interessante aspect in het verhaal. Ik snap wel waarom ze dit in het verhaal hebben gestoken, maar ik was tottaal niet geïnvesteerd in het verhaal achter deze gevechten. Wat het nog redelijk interessant maakt is de bromance die ontstaat tussen het hoofdpersonage (Milo) en zijn tegenstander in de arena. Voor de rest is de hele eerste helft van de film allesbehalve memorabel.

De romance tussen Milo en Aurelia is totaal overbodig en geforceerd. De personages hebben geen realistische chemie met elkaar en ze hebben zelf weinig tijd samen op het scherm. Kit Harrington komt nog het meest natuurlijke over in heel deze film. Zijn prestatie is heel simpel maar ik vond dat hij net genoeg charme had voor zijn personage. Jared Harris en Carrie-Ann Moss zijn allebei weggegooid talent in deze film. Ze voegen absoluut niets toe aan het verhaal. Echt jammer, want deze 2 kunnen nog het best acteren uit hel de cast.

De bad guy was ook een heel zwak aspect in de film, Kiefer Sutherland speelt Corvus en zijn rol in dit verhaal is alleen maar de eikel uithangen. En hij is compleet miscast. Hij ziet er uit alsof hij net uit hollywood komt, een mooi gewaad aandeed en op de filmset terecht kwam! Wat is de bedoeling van dat moderne, perfect gekapte kapsel!?
Nee, dit personage voegt echt niets toe aan het verhaal, alleen om de asshole uit te hangen!

Het einde hebben ze ook mooi verpest. Het gedoemde koppel ziet hun ondergang op hen afkomen en beslissen om naar elkaar te kijken en romantisch te kussen. Samen sterven ze in een wolk van as en lava! Hier had de film moeten eindigen, het tragische liefdesverhaal. Maar daarna zien we het gedoemde koppel, versteend en bedolven in as. Het was echt niet nodig om ons dit beeld te laten zien, we weten dat deze 2 samen in elkaars armen sterven. Door ons dit te laten zien verpest de regisseur heel dit tragische einde dat niets meer aan onze verbeeldig over laat.

Pompeii is een film waarvan ik blij ben dat ik hem bekeken heb, maar een tweede keer hoeft voor mij echt niet. Weggegooid talent, clichés en ondermaats acteerwerk, maar toch een charmant hoofdpersonage, redelijk geloofwaardige effecten en een "oke" einde. De film is niet echt slecht, maar het hele idee van de vulkaanuitbarsting in pompeii had een hele interessante, spectaculaire film kunnen opleveren. Een gemiste kans, maar ik geef de film toch een aardige 2,5